Jehova tanúi - Krisztus Istensége
Krisztus Istensége
Elfogadásának jelentősége
Zsid. 10.28
A ki megveti a Mózes törvényét, két vagy három tanubizonyságra irgalom nélkül meghal;
Zsid. 10.29
Gondoljátok meg, mennyivel súlyosabb büntetésre méltónak ítéltetik az, a ki az Isten Fiát megtapodja, és a szövetségnek vérét, melylyel megszenteltetett, tisztátalannak tartja, és a kegyelemnek Lelkét bántalmazza?
Isten
Ésa. 6.1
Ésa. 6.3
Ján. 12.41
|
Ésa. 40.3
- Egy szó kiált: A pusztában készítsétek az Úrnak útát, ösvényt egyengessetek a kietlenben a mi Istenünknek!
Ésa. 40.9
- Magas hegyre menj fel, örömmondó Sion! emeld föl szódat magasan, örömmondó Jeruzsálem! emeld föl, ne félj! mondjad Júda városinak: Ímhol Istenetek!
Mát. 1.23
- Ímé a szűz fogan méhében és szűl fiat, és annak nevét Immanuelnek nevezik, a mi azt jelenti: Velünk az Isten.
Ján. 20.28
- És felele Tamás és monda néki: Én Uram és én Istenem!
Róm. 9.5
- A kiké az atyák, és a kik közül való test szerint a Krisztus, a ki mindeneknek felette örökké áldandó Isten. Ámen.
Ján. 1.1.14
- Kezdetben vala az Íge, és az Íge vala az Istennél, és Isten vala az Íge.
- És az Íge testté lett és lakozék mi közöttünk (és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét), a ki teljes vala kegyelemmel és igazsággal.
- Csel. 7.59-60.
- Megkövezék azért Istvánt, ki imádkozik és ezt mondja vala: Uram Jézus, vedd magadhoz az én * lelkemet!
- Térdre esvén pedig, nagy fenszóval kiálta: Uram, ne tulajdonítsd * nékik e bűnt! És ezt mondván, elaluvék.
(István Jézust szólítja urának, és hasonló szavakkal imádkozik hozzá, mint ahogy Jézus imádkozott a kereszten az Atyához.)
Kol. 1.19
- Mert tetszett az Atyának, hogy Ő benne lakozzék az egész teljesség;
Kol. 2.9
- Mert Ő benne lakozik az istenségnek egész teljessége testileg,
1 Tim. 3.16
- És minden versengés nélkül nagy a kegyességnek eme titka: Isten megjelent testben, megigazíttatott lélekben, megláttatott az angyaloktól, hirdettetett a pogányok közt, hittek benne a világon, felvitetett dicsőségbe.
Zsid. 1.1-3.
- Minekutána az Isten sok rendben és sokféleképen szólott hajdan az atyáknak a próféták által, ez utolsó időkben szólott nékünk Fia által,
- A kit tett mindennek örökösévé, a ki által a világot is teremtette,
- A ki az ő dicsőségének visszatükröződése, és az ő valóságának képmása, a ki hatalma szavával fentartja a mindenséget, a ki minket bűneinktől megtisztítván, üle a Felségnek jobbjára a magasságban,
Zsid. 1.8-11.
- Ámde a Fiúról így: A te királyi széked óh Isten örökkön örökké. Igazságnak pálczája a te országodnak pálczája.
- Szeretted az igazságot és gyűlölted a hamisságot: annakokáért felkent téged az Isten, a te Istened, örömnek olajával a te társaid felett.
Isteni tulajdonságai
Egyenlő az Atyával
|
ATYA |
FIÚ |
Minden térd Istennek hajol meg, de látjuk, hogy Krisztusnak is.
Dicsősségét másnak nem adja. Ellentmond ennek, hogy Krisztusnak viszont adja? Krisztus Isten. |
Ésa. 45.22-23
Ésa. 48.11
|
Fil. 2.10-11.
|
Krisztus neve: Erős Isten, Atya, Fejedelem! |
|
Ésa. 9.6
|
|
|
|
Ján. 10.30
- Én és az Atya egy vagyunk.
Ján. 14.9
- Monda néki Jézus: Annyi idő óta veletek vagyok, és még sem ismertél meg engem, Filep? a ki engem látott, látta az Atyát; mimódon mondod azért te: Mutasd meg nékünk az Atyát?
Élete van önmagában
Ján. 5.26
- Mert a miként az Atyának élete van önmagában, akként adta a Fiúnak is, hogy élete legyen önmagában:
Ján. 11.25
- Monda néki Jézus: Én vagyok a feltámadás és az élet: a ki hisz én bennem, ha meghal is, él;
Imádatra méltó
Ján. 20.28
- És felele Tamás és monda néki: Én Uram és én Istenem!
Csel. 19.17
- Ez pedig tudtokra lőn mindeneknek, mind zsidóknak, mind görögöknek, kik Efézusban laknak vala, és félelem szálla mindnyájokra, és magasztaltatik vala az Úr Jézusnak neve.
Fil. 2.10-11
- Hogy a Jézus nevére minden térd meghajoljon, mennyeieké, földieké és föld alatt valóké. És minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére
Ítélőbíró
Mát. 25.31-34
- Mikor pedig eljő az embernek Fia az ő dicsőségében, és ő vele mind a szent angyalok, akkor beül majd az ő dicsőségének királyiszékébe.
- És elébe gyűjtetnek mind a népek, és elválasztja őket egymástól, miként a pásztor elválasztja a juhokat a kecskéktől.
- És a juhokat jobb keze felől, a kecskéket pedig bal keze felől állítja.
- Akkor ezt mondja a király a jobb keze felől állóknak: Jertek, én Atyámnak áldottai, örököljétek ez országot, a mely számotokra készíttetett a világ megalapítása óta.
Ján. 5.27
- És hatalmat ada néki az ítélettételre is, mivelhogy embernek fia.
Zsid. 10.30
- Mert ismerjük azt, a ki így szólt: Enyém a bosszúállás, én megfizetek, ezt mondja az Úr. És ismét: Az Úr megítéli az ő népét.
Öröktől fogva van
Mik. 5.2
- De te, Efratának Bethleheme, bár kicsiny vagy a Júda ezrei között: belőled származik nékem, a ki uralkodó az Izráelen; a kinek származása eleitől fogva, öröktől fogva van.
Kol. 1.17
- És Ő előbb volt mindennél, és minden Ő benne áll fenn.
1 Pét. 1.20
- A ki eleve el volt ugyan rendelve, a világ megalapítása előtt, megjelent pedig az idők végén ti érettetek
Örökké él
Róm. 9.5
- A kiké az atyák, és a kik közül való test szerint a Krisztus, a ki mindeneknek felette örökké áldandó Isten. Ámen.
Meg tud bocsátani
Mát. 9.6
- Hogy pedig megtudjátok, hogy az ember Fiának van hatalma a földön a bűnöket megbocsátani (ekkor monda a gutaütöttnek): Kelj föl, vedd a te ágyadat, és eredj haza.
Márk. 2.5
Jézus pedig azoknak hitét látván, monda a gutaütöttnek: Fiam, megbocsáttattak néked a te bűneid.
Megváltó
Csel. 4.12
- És nincsen senkiben másban idvesség: mert nem is adatott emberek között az ég alatt más név, mely által kellene nékünk megtartatnunk.
Róm. 10.13
- Mert minden, a ki segítségül hívja az Úr nevét, megtartatik.
Csel. 16.31
- Azok pedig mondának: Higyj az Úr Jézus Krisztusban, és idvezülsz mind te, mind a te házadnépe!
Róm. 10.9
- Mert ha a te száddal vallást teszel az Úr Jézusról, és szívedben hiszed, hogy az Isten feltámasztotta őt a halálból, megtartatol.
2 Pét. 2.20
- Mert ha az Úrnak, a megtartó Jézus Krisztusnak megismerése által a világ fertelmeit elkerülték, de ezekbe ismét belekeveredve legyőzetnek, az ő utolsó állapotjuk gonoszabbá lett az elsőnél.
Mindenható
Mát. 28.18
- És hozzájuk menvén Jézus, szóla nékik, mondván: Nékem adatott minden hatalom mennyen és földön.
Ján. 17.2
- A miként te hatalmat adtál néki minden testen, hogy örök életet adjon mindennek, a mit néki adtál.
Kol. 1.17
- És Ő előbb volt mindennél, és minden Ő benne áll fenn.
Mindentudó
Kol. 2.3
- A melyben van a bölcsességnek és ismeretnek minden kincse elrejtve.
Márk. 2.8
- És Jézus azonnal észrevevé az ő lelkével[1], hogy azok magukban így okoskodnak, és monda nékik: Miért gondoljátok ezeket a ti szívetekben?
Mindenütt jelen levő
Mát. 18.20
Mert a hol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.
Seregek Ura
Ésa. 8,13.
Változhatatlan
Zsid. 13.8
- Jézus Krisztus tegnap és ma és örökké ugyanaz.
Emberi volta
1 Ján. 4.2-3
- Erről ismerjétek meg az Isten Lelkét: valamely lélek Jézust testben megjelent Krisztusnak vallja, az Istentől van;
- És valamely lélek nem vallja Jézust testben megjelent Krisztusnak, nincsen az Istentől: és az az antikrisztus lelke, a melyről hallottátok, hogy eljő; és most e világban van már.
Ján. 1.14
- És az Íge testté lett és lakozék mi közöttünk (és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét), a ki teljes vala kegyelemmel és igazsággal.
Ján. 1.30
- Ez az, a kiről én ezt mondám: Én utánam jő egy férfiú, a ki előttem lett, mert előbb volt nálamnál.
Róm. 5.15
- De a kegyelmi ajándék nem úgy van, mint a bűneset; mert ha amaz egynek esete miatt sokan haltak meg, az Isten kegyelme és a kegyelemből való ajándék, mely az egy ember Jézus Krisztusé, sokkal inkább elhatott sokakra.
1 Kor. 15.21-22
- Miután ugyanis ember által van a halál, szintén ember által van a halottak feltámadása is.
- Mert a miképen Ádámban mindnyájan meghalnak, azonképen a Krisztusban is mindnyájan megeleveníttetnek.
1 Tim. 3.16
- És minden versengés nélkül nagy a kegyességnek eme titka: Isten megjelent testben, megigazíttatott lélekben, megláttatott az angyaloktól, hirdettetett a pogányok közt, hittek benne a világon, felvitetett dicsőségbe.
Ján. 1.30
- Ez az, a kiről én ezt mondám: Én utánam jő egy férfiú, a ki előttem lett, mert előbb volt nálamnál.
1 Tim. 2.5
- Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus,
Zsid. 2.17
- Annakokáért mindenestől fogva hasonlatosnak kellett lennie az atyafiakhoz, hogy könyörülő legyen és hív főpap az Isten előtt való dolgokban, hogy engesztelést szerezzen a nép bűneiért.
Kissebsége ideiglenes
Zsid. 2.9
- Azt azonban látjuk, hogy Jézus, a ki egy kevés időre kisebbé tétetett az angyaloknál, a halál elszenvedéséért dicsőséggel és tisztességgel koronáztatott meg, hogy az Isten kegyelméből mindenkiért megízlelje a halált.
Kísértései valósak voltak
Zsid. 4.15
- Mert nem oly főpapunk van, a ki nem tudna megindulni gyarlóságainkon, hanem a ki megkísértetett mindenekben, hozzánk hasonlóan, kivéve a bűnt.
Zsid. 2.18
- Mert a mennyiben szenvedett, ő maga is megkísértetvén, segíthet azokon, a kik megkísértetnek.
Kürios-Úr
Csak a Lélek által ismerhető fel
1 Kor. 12.3
- Azért tudtotokra adom néktek, hogy senki, a ki Istennek Lelke által szól, nem mondja Jézust átkozottnak; és senki sem mondhatja Úrnak Jézust, hanem csak a Szent Lélek által.
Biblia mondja
Csel. 19.5
- Mikor pedig ezt hallák, megkeresztelkedének az Úr Jézusnak nevére.
Márk. 16.19
- Az Úr azért, minekutána szólott vala nékik, felviteték a mennybe, és üle az Istennek jobbjára
Márk. 16.20
- Azok pedig kimenvén, prédikálának mindenütt, az Úr együtt munkálván velök, és megerősítvén az ígét a jelek által, a melyek követik vala. Ámen!
- Róm. 9.5
- A kiké az atyák, és a kik közül való test szerint a Krisztus, * a ki mindeneknek felette örökké áldandó + Isten. Ámen.
Próféták, apostolok mondják
Ésa. 40.3
- Egy szó kiált: A pusztában készítsétek az Úrnak útát, ösvényt egyengessetek a kietlenben a mi Istenünknek!
Mát. 3.3
- Mert ez az, a kiről Ésaiás próféta szólott, ezt mondván: Kiáltó szó a pusztában: Készítsétek az Úrnak útját, és egyengessétek meg az ő ösvényeit.
Mát. 22.44
- Monda az Úr az én Uramnak: Ülj az én jobb kezem felől, míglen vetem a te ellenségeidet a te lábaid alá zsámolyul.
Ján. 20.28
- És felele Tamás és monda néki: Én Uram és én Istenem!
Fil. 2.11
- És minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.
2 Kor. 4.5
- Mert nem magunkat prédikáljuk, hanem az Úr Jézus Krisztust; magunkat pedig, mint a ti szolgáitokat, a Jézusért.
Luk. 19.8
- Zákeus pedig előállván, monda az Úrnak: Uram, ímé minden vagyonomnak felét a szegényeknek adom, és ha valakitől valamit patvarkodással elvettem, négy annyit adok helyébe.
Csel. 2.36
- Bizonynyal tudja meg azért Izráelnek egész háza, hogy Úrrá és Krisztussá tette őt az Isten, azt a Jézust, a kit ti megfeszítettetek.
Csel. 9.10
- Vala pedig egy tanítvány Damaskusban, névszerint Ananiás, és monda annak az Úr látásban: Ananiás! Az pedig monda: Ímhol vagyok Uram!
Csel. 9.17
- Elméne azért Ananiás és beméne a házba, és kezeit reá vetvén, monda: Saul atyámfia, az Úr küldött engem, Jézus, a ki megjelent néked az úton, melyen jöttél, hogy szemeid megnyiljanak és beteljesedjél Szent Lélekkel.
Csel. 13.49
- Terjede pedig az Úrnak ígéje az egész tartományban.
Csel. 16.31
- Azok pedig mondának: Higyj az Úr Jézus Krisztusban, és idvezülsz mind te, mind a te házadnépe!
Csel. 22.10
- Én pedig mondék: Mit cselekedjem, Uram? Az Úr pedig monda nékem: Kelj fel és menj el Damaskusba; és ott megmondják néked mindazokat, a mik elrendelvék néked, hogy véghez vigyed.
1 Kor. 16.22
- Ha valaki nem szereti az Úr Jézus Krisztust, legyen átkozott! Maran atha.
Eféz. 6.23
- Békesség az atyafiaknak és szeretet hittel egybe az Atya Istentől és az Úr Jézus Krisztustól!
Fil. 2.10-11
- Hogy a Jézus nevére minden térd meghajoljon, mennyeieké, földieké és föld alatt valóké. És minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére
Fil. 3.20
- Mert a mi országunk mennyekben van, honnét a megtartó Úr Jézus Krisztust is várjuk;
Jézus maga mondja
Mát. 21.3
- És ha valaki valamit szól néktek, mondjátok, hogy az Úrnak van szüksége rájuk: és legott el fogja bocsátani őket.
Márk. 5.19
- De Jézus nem engedé meg néki, hanem monda néki: Eredj haza a tiéidhez, és jelentsd meg nékik, mely nagy dolgot cselekedett veled az Úr, és mint könyörült rajtad.
Ján. 13.14
- Azért, ha én az Úr és a Mester megmostam a ti lábaitokat, néktek is meg kell mosnotok egymás lábait.
Isten – mennyei lény mondja Róla
Mát. 28.6
- Nincsen itt, mert feltámadott, a mint megmondotta volt. Jertek, lássátok a helyet, a hol feküdt vala az Úr.
Luk. 2.9-11
- És ímé az Úrnak angyala hozzájok jöve, és az Úrnak dicsősége körülvevé őket: és nagy félelemmel megfélemlének.
- És monda az angyal nékik: Ne féljetek, mert ímé hirdetek néktek nagy örömet, mely az egész népnek öröme lészen:
- Mert született néktek ma a Megtartó, ki az Úr Krisztus, a Dávid városában.
Teremtő
Ján. 1.3
- Minden ő általa lett és nála nélkül semmi sem lett, a mi lett.
Kol. 1.16
- Mert Ő benne teremtetett minden, a mi van a mennyekben és a földön, láthatók és láthatatlanok, akár királyi székek, akár uraságok, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok; mindenek Ő általa és Ő reá nézve teremttettek;
Zsid. 1.1-3.
- Minekutána az Isten sok rendben és sokféleképen szólott hajdan az atyáknak a próféták által, ez utolsó időkben szólott nékünk Fia által,
- A kit tett mindennek örökösévé, a ki által a világot is teremtette,
- A ki az ő dicsőségének visszatükröződése, és az ő valóságának képmása, a ki hatalma szavával fentartja a mindenséget, a ki minket bűneinktől megtisztítván, üle a Felségnek jobbjára a magasságban,
Zsid. 1,10.
- És: Te Uram kezdetben alapítottad a földet és a te kezeidnek művei az egek;
Azok elvesznek, de te megmaradsz, és mindazok, mint a ruha megavulnak.
ENNEK EREDETE:
Zsolt. 102.26
- Régente fundáltad a földet, s az egek is a te kezednek munkája.
Uralomra jutott menybemenetele után
Róm. 8.34
- Kicsoda az, a ki kárhoztat? Krisztus az, a ki meghalt, sőt a ki fel is támadott, a ki az Isten jobbján van, a ki esedezik is érettünk:
Kol. 1.17
- És Ő előbb volt mindennél, és minden Ő benne áll fenn.
Zsid. 1.3.
- A ki az ő dicsőségének visszatükröződése, és az ő valóságának képmása, a ki hatalma szavával fentartja a mindenséget, a ki minket bűneinktől megtisztítván, üle a Felségnek jobbjára a magasságban,
Szentlélek
Isten
Egyértelműen kimondja a szentírás:
Csel. 5.3-4.
- Monda pedig Péter: Anániás, miért foglalta el a Sátán a te szívedet, hogy megcsald a Szent Lelket, és a mezőnek árából félre tégy?
- Nemde megmaradva néked maradt volna meg, és eladva a te hatalmadban volt? Miért hogy ezt a dolgot cselekedted szívedben? Nem embereknek hazudtál, hanem Istennek.
- Mát. 12.31
Azt mondom azért néktek: Minden bűn és káromlás megbocsáttatik az embereknek; de a Lélek káromlása * nem bocsáttatik meg az embereknek.
Még a ki az ember Fia ellen szól, annak is megbocsáttatik; de a ki a Szent Lélek ellen szól, * annak sem ezen, sem a más világon meg nem bocsáttatik.
(Ez csak akkor lehetséges ha a Szentlélek valóságos Isten.)
Róm. 8.11
De ha Annak a Lelke lakik bennetek, a ki feltámasztotta Jézust a halálból, ugyanaz, * a ki feltámasztotta Krisztus Jézust a halálból, megeleveníti a ti halandó testeiteket + is az ő ti bennetek lakozó Lelke által.
( Konkrétan a lélek az aki megelevenít, nem az Atya.)
Mindenütt jelenvaló
Ján. 14.16
- És én kérem az Atyát, és más vígasztalót ád néktek, hogy veletek maradjon mindörökké.
Személy
1 Móz. 6.3
És monda az Úr: Ne maradjon az én lelkem örökké az emberben, mivelhogy ő test; legyen életének ideje száz húsz esztendő.
(Lakozik valakiben, csak személy tud lakni valahol.)
Luk. 12.12
Mert a Szent Lélek azon órában megtanít titeket, mit kell mondanotok.
(Személytelen erő nem tud tanítani.)
Csel. 13.2
Mikor azért azok szolgálának az Úrnak és bőjtölének, monda a Szent Lélek: Válaszszátok el nékem Barnabást és Saulust * a munkára, a melyre én őket elhívtam.
( beszél)
Róm. 8.26
Hasonlatosképen pedig a Lélek is segítségére van a mi erőtelenségünknek. Mert azt, a mit kérnünk kell, a mint kellene, nem tudjuk; de maga a * Lélek esedezik mi érettünk kimondhatatlan fohászkodásokkal.
2 Pét. 1.21
Mert sohasem ember akaratából származott a prófétai szó; hanem a Szent Lélektől * indíttatva szólottak az Istennek szent emberei.
Törvény
ÓSZ
Kire vonatkozik a törvény?
Préd. 12.15
A dolognak summája, mindezeket hallván, ez: az Istent féljed, * és az ő parancsolatit megtartsad; mert ez az embernek fődolga!
Zsolt. 19.8
Az Úrnak törvénye * tökéletes, megeleveníti a lelket; az Úrnak bizonyságtétele biztos, + bölccsé teszi az együgyűt.
Az Úrnak rendelései helyesek, megvidámítják a szívet; az Úrnak parancsolata világos, megvilágosítja * a szemeket.
Zsolt. 119.172
Nyelvem a te beszédedről énekel, mert minden parancsolatod igaz.
(A törvényadó jellemét tükrözi vissza a törvény.)
ÚSZ
Róm. 7.12
Azért ám a törvény szent, * és a parancsolat szent és igaz és jó.
1 Ján. 3.4
Valaki a bűnt cselekszi, az a törvénytelenséget is cselekszi; a bűn pedig a törvénytelenség.
Róm. 7.14
Mert tudjuk, hogy a törvény lelki; de én * testi vagyok, a bűn alá rekesztve.
Mát. 5.21
Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Ne ölj, mert a ki öl, méltó az * ítéletre.
Mát. 5.22
Én pedig azt mondom néktek, hogy mindaz, a ki haragszik * az ő atyjafiára ok nélkül, méltó az ítéletre: a ki pedig azt mondja az ő atyjafiának: Ráka, méltó a főtörvényszékre: a ki pedig ezt mondja: Bolond, méltó a gyehenna tüzére.
Szombat
ÓSZ
2 Móz. 20.8-11.
- Megemlékezzél a * szombatnapról, hogy megszenteljed azt.
Hat * napon át munkálkodjál, és végezd minden dolgodat;
De a hetedik nap az Úrnak a te Istenednek * szombatja: semmi dolgot se tégy azon se magad, se fiad, se leányod, se szolgád, se szolgálóleányod, se barmod, se jövevényed, a ki a te kapuidon belől van;
Mert hat * napon teremté az Úr az eget és a földet, a tengert és mindent, a mi azokban van, a hetedik napon pedig megnyugovék. Azért megáldá az Úr a szombat napját, és megszentelé azt.
2 Móz. 31.13
- Te szólj az Izráel fiainak, mondván: Az én szombatimat bizony megtartsátok; mert jel az * én közöttem és ti köztetek nemzetségről nemzetségre, hogy megtudjátok, hogy én vagyok az Úr, a ki titeket megszentellek.
- 2 Móz. 31.17
- Legyen közöttem és az Izráel fiai között örök jel ez; * mert hat napon teremtette az Úr a mennyet és a földet, hetednapon pedig megszünt és megnyugodott.
2 Móz. 16.26
- Hat napon szedjétek azt, de a hetedik napon szombat van, akkor nem lesz.
( A hetedik nap a szombat.)
- 5 Móz. 5.15
- És megemlékezzél róla, hogy szolga voltál Égyiptom földén, és kihozott onnan téged az Úr, a te Istened erős kézzel és kinyújtott karral. * Azért parancsolta néked az Úr, a te Istened, hogy a szombat napját megtartsad.
A szombat a szabadulásra emlékeztet.
- Jer. 17.21
- Ezt mondja az Úr: Vigyázzatok a ti lelketekre, és ne hordjatok * terhet szombat-napon, se Jeruzsálem kapuin be ne vigyetek!
ÚSZ
Mát. 28.1
- A szombat végén pedig, a hét első napjára * virradólag, kiméne Mária Magdaléna és a másik Mária, hogy megnézzék a sírt.
(Az újszövetségben is a szombat a hetedik nap.)
Márk. 2.27
- És monda nékik: A szombat lőn az emberért, nem az ember a szombatért.
(A szombat az emberért van.)
Márk. 6.2
- És a mint eljött vala a szombat, tanítani kezde a zsinagógában; és sokan, a kik őt hallák, elálmélkodának vala, mondván: * Honnét vannak ennél ezek? És mely bölcsesség az, a mi néki adatott, hogy ily csodadolgok is történnek általa?
(Jézus is szombatot ünnepelt.)
Ján. 9.14
- Mikor pedig Jézus a sarat csinálá és felnyitá ennek szemeit, szombat vala.
(Jézus megmutatta a teremtői hatalmát szombaton, vagyis az emberfia tényleg ura a szombatnak.)
Zsid. 4.9-11
- Annakokáért megvan a szombatja az Isten népének.
- Mert a ki bement az ő nyugodalmába, az maga is megnyugodott cselekedeteitől, a miképen Isten is a magáéitól,
- Igyekezzünk tehát bemenni abba a nyugodalomba, hogy valaki a hitetlenségnek ugyanazon példájába ne essék.
Zsid. 10.26-28
- Mert ha szándékosan vétkezünk, az igazság megismerésére való eljutás után, akkor többé nincs bűnökért való áldozat,
- Hanem az ítéletnek valami rettenetes várása és a tűznek lángja, a mely megemészti az ellenszegülőket.
- A ki megveti a Mózes törvényét, két vagy három tanubizonyságra irgalom nélkül meghal;
Csel. 13.14
- Ők pedig Pergából tovább menve, eljutának Antiókhiába, Pisidiának városába, és bemenvén szombatnapon a zsinagógába; leülének.
Csel. 13.27
- Mert a kik lakoznak Jeruzsálemben és azoknak fejei, mivelhogy őt fel nem ismerék, a * prófétáknak szavait is, melyeket minden szombaton felolvasnak, ítéletükkel betöltötték.
Csel. 13.42,44
Mikor pedig kimentek a zsidók zsinagógájából, kérék a pogányok, hogy a következő szombaton prédikálják nékik ezen beszédeket.
A következő szombaton aztán majdnem az egész város egybegyűle az Isten ígéjének hallgatására
Csel. 16.13
- És szombatnapon kimenénk a városon kívül egy folyóvíz mellé, hol az imádkozás szokott lenni; és leülvén, beszélgeténk az egybegyűlt asszonyokkal.
(Jézus halála és feltámadása után is az apostolok szombatot ünnepeltek, tehát nem a feltámadás napját a vasárnapot.)
Ember
Újjászületés
Ef5,25-27.
Krisztus is szerette az egyházat, és Önmagát adta azért; *
Hogy azt megszentelje, megtisztítván a víznek feredőjével az íge által, *
Hogy majd Önmaga elébe állítsa dicsőségben az egyházat, úgy hogy azon ne legyen szeplő, vagy sömörgözés, vagy valami afféle; hanem hogy legyen szent és feddhetetlen.
2 Kor. 4.16
Azért nem csüggedünk; sőt ha a mi külső emberünk megromol * is, a belső mindazáltal + napról-napra újul.
2 Kor. 3.18
Mi pedig az Úrnak dicsőségét mindnyájan fedetlen arczczal * szemlélvén, ugyanazon ábrázatra elváltozunk, dicsőségről dicsőségre, úgy mint az Úrnak Lelkétől.
Ján. 3.3-5.
Felele Jézus és monda néki: Bizony, bizony mondom néked: ha valaki újonnan * nem születik, nem láthatja az Isten országát.
Monda néki Nikodémus: Mimódon születhetik az ember, ha vén? Vajjon bemehet-é az ő anyjának méhébe másodszor, és születhetik-é?
Felele Jézus: Bizony, bizony mondom néked: Ha valaki nem születik víztől és Lélektől, nem mehet be az Isten országába.
Csel. 4.12
És nincsen senkiben másban idvesség: mert nem is adatott emberek között az ég alatt más név, * mely által kellene nékünk megtartatnunk.
Zsolt. 51.5
Mert ismerem az én bűneimet, és az én vétkem szüntelen előttem forog.
Zsolt. 51.3
Könyörülj rajtam én Istenem a te kegyelmességed szerint; irgalmasságodnak sokasága szerint töröld el az én bűneimet!
Zsolt. 51.12
Tiszta szívet teremts * bennem, oh Isten, és az erős lelket újítsd meg bennem.
- A bűnös önmagában arra is képtelen, hogy bűnbánatot tartson, mert az Isten ajándéka:
Csel. 5.31
Ezt az Isten fejedelemmé és megtartóvá emelte jobbjával, * hogy adjon az Izráelnek bűnbánatot + és bűnöknek bocsánatát.
Dicsőséges Test – valóságos test
Fil. 3.21-23.
Ki elváltoztatja a mi nyomorúságos testünket, hogy hasonló legyen az Ő dicsőséges testéhez, amaz Ő hatalmas munkája szerint, mely által maga alá is vethet mindeneket.
Mert szükség, hogy ez a romlandó test * romolhatatlanságot öltsön magára, és e halandó test halhatatlanságot öltsön magára.
Mikor pedig ez a romlandó test romolhatatlanságba öltözik, és e halandó halhatatlanságba öltözik, akkor beteljesül amaz ige, mely meg vagyon * írva: Elnyeletett a halál diadalra.
Örök élet: mennyben vagy földön?
1 Thess. 4.17
Azután mi, a kik élünk, a kik megmaradunk, elragadtatunk azokkal együtt a felhőkön az Úr elébe a levegőbe; és ekképen mindenkor az Úrral leszünk. *
Ján. 14.2
Az én Atyámnak házában sok lakóhely van; ha pedig nem volna, megmondtam volna néktek. Elmegyek, hogy helyet készítsek néktek.
És ha majd elmegyek és helyet készítek néktek, ismét eljövök és magamhoz veszlek titeket; hogy a hol én vagyok, * ti is ott legyetek.
Keresztények – Jézus tanúi, nem Jehova tanúi
Csel. 1.8
- Hanem vesztek erőt, minekutána a Szent Lélek eljő reátok: és lesztek nékem tanúim úgy Jeruzsálemben, mint az egész Júdeában és Samariában és a földnek mind végső határáig.
Kol. 3.17
- És mindent, a mit csak cselekesztek szóval vagy tettel, mindent az Úr Jézusnak nevében cselekedjetek, hálát adván az Istennek és Atyának Ő általa
2 Tim. 2.19
- Mindazáltal megáll az Istennek erős fundamentoma, melynek pecséte ez: Ismeri az Úr az övéit; és: Álljon el a hamisságtól minden, a ki Krisztus nevét vallja.
Filem. 1.5
- Mert hallom a te szeretetedet és ama te hitedet, mely van benned az Úr Jézushoz, és minden szentek irányában,
Eszkatológia
Egy reménység – két kategória
1 Thess. 4.17
- Azután mi, a kik élünk, a kik megmaradunk, elragadtatunk azokkal együtt a felhőkön az Úr elébe a levegőbe; és ekképen mindenkor az Úrral leszünk.
Ján. 5.29
- És kijőnek; a kik a jót cselekedték, az élet feltámadására; a kik pedig a gonoszt művelték, a kárhozat feltámadására.
Mát. 25.45-46
- Akkor felel majd nékik, mondván: Bizony mondom néktek, a mennyiben nem cselekedtétek meg egygyel eme legkisebbek közül, én velem sem cselekedtétek meg.
- És ezek elmennek majd az örök gyötrelemre; az igazak pedig az örök életre[2]
Jézus fog megjelenni
2 Thess. 1.7
- Néktek pedig, a kik szorongattattok, nyugodalommal mivelünk együtt, a mikor megjelenik az Úr Jézus az égből az ő hatalmának angyalaival.
Ján. 5.27-28
- És hatalmat ada néki az ítélettételre is, mivelhogy embernek fia.
- Ne csodálkozzatok ezen: mert eljő az óra, a melyben mindazok, a kik a koporsókban vannak, meghallják az ő szavát,
Jézus a feltámadás kulcsa
1 Kor. 15.21-22
- Miután ugyanis ember által van a halál, szintén ember által van a halottak feltámadása is.
- Mert a miképen Ádámban mindnyájan meghalnak, azonképen a Krisztusban is mindnyájan megeleveníttetnek.
Isten országa
2 Pét. 3.13-14.
De új eget * és új földet várunk az ő ígérete szerint, a melyekben igazság lakozik.
Annakokáért szeretteim, ezeket várván *, igyekezzetek, hogy + szeplő nélkül és hiba nélkül valóknak találjon titeket békességben.
Jel. 21.11
Benne vala az Isten dicsősége; és annak világossága hasonló vala a legdrágább kőhöz, úgymint kristálytiszta jáspis kőhöz;
Jel. 21.19-20.
És a város kőfalának alapjai ékesítve valának mindenféle drágakövekkel. Az első alap jáspis; a második zafir; a harmadik kálczédon; a negyedik smaragd;
Az ötödik sárdonix; a hatodik sárdius; a hetedik krizolitus; a nyolczadik berillus; a kilenczedik topáz; a tizedik krisopráz; a tizenegyedik jáczint; a tizenkettedik amethist.
Ésa. 65.20-23.
Nem lesz ott többé csupán néhány napot ért gyermek, sem vén * ember, a ki napjait be nem töltötte volna, mert az ifjú száz esztendős korában hal meg és a bűnös száz esztendős korában átkoztatik meg.
Házakat * építnek és bennök lakoznak, és szőlőket plántálnak és eszik azok gyümölcsét.
Nem úgy építnek, hogy más lakjék benne; nem úgy plántálnak, hogy más egye a gyümölcsöt, mert mint a fáké, oly * hosszú lesz népem élete, és kezeik munkáját elhasználják választottaim.
Nem fáradnak hiába, nem nemzenek a korai halálnak, mivel az Úr áldottainak magva ők, és ivadékaik * velök megmaradnak.
Az Úr napja
Hirtelen, nagy esemény lesz
2 Pét. 3.10
Az Úr napja pedig úgy jő majd el, mint éjjeli tolvaj, a mikor az egek ropogva elmúlnak, az elemek pedig megégve felbomlanak, és a föld és a rajta lévő dolgok is megégnek.
Márk. 13.33
Figyeljetek, vigyázzatok és imádkozzatok; mert nem tudjátok, * mikor jő el az az idő.
Mát. 24.43
Azt pedig jegyezzétek meg, hogy ha tudná a ház ura, hogy az éjszakának melyik szakában jő el a tolvaj: vigyázna, és nem engedné, hogy házába törjön.
1 Thess. 5.1
Az időkről és időszakokról pedig, atyámfiai, nem szükség, hogy írjak néktek; *
Mert igen jól tudjátok ti magatok, hogy az Úrnak napja úgy jő el, mint a tolvaj éjjel. *
1 Thess. 5.4
De ti, atyámfiai, nem vagytok sötétségben, hogy az a nap tolvaj módra lephetne meg titeket. *
Jel. 3.3
Megemlékezzél azért, hogyan vetted és hallottad; és tartsd meg, és térj meg. Hogyha tehát nem vigyázol, elmegyek hozzád, mint a tolvaj, és * nem tudod, mely órában megyek hozzád.
Jel. 16.15
(Imé eljövök, mint a tolvaj. Boldog, a * ki vigyáz és őrzi az ő + ruháit, hogy mezítelenen ** ne járjon, és meg ne lássák az ő rútságát.)
Jehova tanúinak a tanítása és a Biblia tanítása.
Őrtorony tanítás: |
A Biblia tanítása: |
A Biblia: |
A Biblia: |
Teljesen Istentől ihletett |
Teljesen Istentől ihletett |
Minden része egyenértékű |
Az üdvtörténetnek dinamikája van: Ószövetség, Újszövetség, ígéret beteljesedés, törvény, evangélium, betű, lélek. |
Jehova királyságára irányul |
Krisztus és megváltói műve van a központban. |
Csak az Őrtorony társaság képes helyesen magyarázni. |
Önmagát magyarázza, a Szentlélek vezetésével minden keresztény megérheti. |
Sok helyen előárnyékolás, párhuzamok, és allegorizálás által érthető. |
Alapvetően a szó szerinti értelem és a szövegösszefüggés ismeretében érthető. |
Adatokat tartalmaz történeti és végidei események kiszámításához. |
Tartalmaz adatokat, de nem tesz lehetővé hézagmentes kronológiát, és figyelmeztet a végidővel kapcsolatos spekulációkra. |
Az „Újvilág fordítás”-ban például a „Jehova-név” beillesztésével nyerte el az Istentől rendelt formáját. |
Héber, arám, görög kéziratok szövegén alapul, amelyektől az „Újvilág Fordítás” parafrázisok, értelemzavaró beszúrások, hamis fordítások, továbbá félrevezető lábjegyzetek és apparátusok által eltér. |
Isten: |
Isten: |
A Jehova nevet viseli. |
A JHVH nevet (tetragramm) viseli, amelyet valószínűleg „Jahve”- nak ejtettek. |
Egy: a szentháromságtan bibliátlan és pogány eredetű. |
Egy lényeg három személyben: Atya, Fú, Szentlélek, bár a szentháromság fogalom nem fordul elő a Bibliában, jelzések azonban vannak rá vonatkozólag. |
Jézus Krisztus: |
Jézus Krisztus: |
Istennek egy fia, vagyis Mihály arkangyal =( Jehova első teremtménye, aki tökéletes emberré lett), halála és feltámadása által (újjáteremtés értelmében) magasabb angyali szintre emelkedett. |
Ő az Isten Fia, azaz a Fiúisten, a háromság második személye, egyszerre valóságos Isten és valóságos ember. |
Tökéletes emberként Ádámmal egy szinten van. |
Felette áll minden teremtménynek |
A szentlélek: |
A szentlélek: |
Jehova személytelen, hatékony ereje. |
Isten, azaz a Háromság harmadik személye: Beszél gondolkodik, tanít, ismeri a jövőt, meg lehet szomorítani, csalni, lehet káromolni, Ő a vigasztaló (Paraklétosz), aki Jézust felmagasztalása után képviseli a gyülekezetben. |
Az ember: |
Az ember: |
Nincs lelke, hanem ő lélek |
Összességében, lényében lélek, van azonban lelke, abban az értelemben, hogy személyiségének van elpusztíthatatlan magja. |
Mindenestől meghal a földi halállal. Feltámadás csak a teljes újjáteremtés értelmében létezik. |
A lélek egy test nélküli alvó állapotba kerül, Isten éltető ereje vissza kerül Istenhez. |
Jehova elutasítása esetén nem kerül örök kárhozatba, vagy gyötrelemre, („ pokol”) hanem egyszerűen megsemmisül. A „pokol” sírt jelent, és a nyugalom helye. |
A szentháromság Isten elutasítása esetén a Gyehennára kerül (tűzpokol = Istentől való távolság, örök kárhozat). A Biblia olyan tűznek jellemzi amelynek a hatása örök. |
A megváltás: |
A megváltás: |
Úgy történik, hogy Mihály- Krisztus mint második Ádám feláldozta tökéletes testét a kínzócölöpön, azért, hogy alapot szolgáltasson az embernek, aki megfelelő cselekedetek által szintén tökéletességre juthat. Az emberi cselekedetek tehát szükségesek a megváltáshoz. |
Jézus Krisztus tökéletes keresztáldozata által történik, aki mindent elvégzett értünk, és legyőzte a bűnt, a halált és az Ördögöt. Az emberi cselekedetek, mint a megváltóban való hit gyümölcsei és következményei, de nem a megváltás feltételei. |
A gyülekezet: |
A gyülekezet: |
Jehova tanúinak végidei üdvgyülekezeteként létezik, amely ilyen minőségben lép fel az államokkal és a vallási közösségekkel szemben, és amennyire lehet távol tartja magát tőlük. |
Minden Krisztus által megváltott embernek a közössége, akik látható felekezetekben képmutatókkal, és hitetlenekkel keveredve élnek. |
144 000 személye, akik Pünkösd óta, de különösen az Őrtorony Társulatin belül lettek összegyűjtve, azért, hogy Krisztussal mennyei osztályként uralkodjanak, és több millió „más juhok”-ra (=nagy sokaság) tagolódik, akik örök életre vannak elrendelve a paradicsomian újjáteremtett földön ( nem pedig a mennyben). |
Bár ma pogánykeresztényekre és Krisztusban hívő zsidókra tagolódik, ezek azonban legkésőbb a mennyei dicsőségben egyesülni fognak. |
Az Őrtorony Társaságon belüli Vezető Testület formájában „Jehova látható földi kormányzatának” birtokosa. |
Egyedül Krisztus, a Fő alá tartozik, földi helyettes nélkül. |
A végső idő: |
A végső idő: |
1914-ben kezdődött, amikor Krisztus felállította láthatatlan királyságát a mennyben, a Sátánt pedig levetette a földre. Tehát 1914 óta láthatatlanul jelen van, nem tért vissza láthatóan. |
Krisztus felmagasztalásával 30-33 körül megkezdődött, eközben szaporodnak az idők jelei, Krisztus a jövőben látható módon vissza fog jönni. |
Az armageddoni csata felé halad amelyben a Jehova és az Őrtorony Társulat ellenségei meg fognak semmisülni. Azután a túlélők meg fogják tisztítani a földet és paradicsommá változtatják a nagy sokaság részére. |
Jézus visszajövetele felé halad, és az új ég és új föld megteremtése felé. |
Mennyei reménységet csak a „János osztály” 144 000-re korlátozott tagjának ad. |
Minden embernek, aki szereti Jézust és hozzá tartozik mennyei reménységet ad. |
[1] Ismerte mások gondolatait
[2] Az örök élet mindenkinek itt kezdődik, nem pedig valamikor már előtte. Csak ez a két csoport van.